Aan het einde van de schijt. [2012]

En aan het einde van de tijd kwam het beest.
Omringd door sterren om het hoofd.

Ik bied je alles, zei Satan. Alles wat je wil.
Buig en zuig. De centen naar je ziel.

Maar wat hij niet wist, is dat hij jarenlang een spiegel had.

SATAN – NATAS – klaar voor de geboorte!

En toen de baby trillend in de eicel moeder aarde
bewoog en klopte met een bonzend hart naar al wie
luistert en al wie weet dat al het duister nu vergeet
dat morgen zonder zorgen zijn dat licht geen schaduw
geen venijn geen pijn maar altijd stralend zijn

een vlinder liet geboren.

Ontpopt uit tunnelvrees.
Gevormd door vormen van verleden tijd. Door wat ze
zeiden hem van spijt. Door wat ze haar ook lieten weten
waar de dingen zijn vergeten waar de stromen willen komen
om weer druppel-wijs te mogen zijn, als kring, als rond, als eeuwig leven
dat wat begon zal blijven leven, dat wat komt is al lang hier dus
kom eens uit je schelpje, dier!

de tijd is altijd al geweest voor dromen maken, voor een feest,
voor zijn in volle razernij van liefde en van eeuwigheid, de zin
is klaar als jij begrijpt dat venster voor je ogen leidt is enkel spiegelspaterspat
de reflectie van je bange hart,

want altijd weer word jij weer nat val je af met dat wat jij niet wou
of niet gelooft

stopt met leven stopt met hoop,

stopt met geven, stopt met stralen
terugkeert in je oude dagen
dagen van zoeken
en eeuwig klagen
van rond de pot en op de stoelen
van altijd maar weer wat bedoelen

van zoeken naar de ochtendstralen
door je hoofd en door je vragen en
door je altijd maar meer te vinden
dan een kind dat wil verbinden
als een roepend schreeuwend wezen
op de loer voor gans het leven
wat is mij nu echt gegeven
wat ben  ik en

wat wat wat wat wat wat wat wat

als een haperende plaat krijg ik mijn geld terug als een haperende plaat wil ik mijn zeg terug
als een haperende plaat daar bleef ik steken als een haperende plaat:  jij moet me geven. maar ik weet nog altijd niet wat leven

blijft maar praten blijft maar schijten, blijft maar eten, blijft regeren,
altijd weer zoekt hij een reden, dood te gaan, doaaaaaaaaaaaar uit het leven…
hij zoekt en krult en denkt te vinden dat morgen hem terug zal verbinden,

en wat ook waar en wat ook wijsheid morgen is hij altijd vrijheid morgen is een anders leven
van trillen in het diepste wezen van krullende tenen en wassende benenen die wrijven en wroeten
en zijn lenden bevloeden met water en dorstig de liefde beproeven

de tijd van de schijt is altijd voorbij
als hij wast in zijn plooien als hij ophoudt met schooien
als hij tekent en maakt en zingt en bepraat en leert van de ander
en ziet wat hij kan al – en waar de weg opengaat dat dat voor hem klaarstaat
dat hij het zal maken, dat hij het zal leven dat al deze dingen in sterren geschreven want:

Nu.

Als een vlinder uit een donkere pop, ontpopt en leeft zijn dromen.

En het beest. De satan. Met de laatste stuiptrekkingen van
een bijten zonder begrijpen. Sterft af. Van het willen wat hij niet draagt.
Sterft af.  De laatste stuiptrekkingen van ik wil nog meer! Sterft af.
En het beest gonst in de eeuwigheid voorbij…

Als een veraffe herinnering. Een vervlogen tijd… een schaduw tot de as herleid,
nooit meer hier zal ademen…

het beest is weg. de satan dood.
en nooit heeft hij echt  geleefd.

nu rijs je op. in een Dood-loze tijd.
hier is jij. en hier zijn wij.
en deze stroom gaat niets
voor altijd voorbij.

je doet wat. en je maakt wat.
en dat zal er zijn.
het is de eeuwige creatie
– Hoe kom ik daar toch bij?

Als je de teugels gaat vieren. En loslaat gewicht.
Dan stijg je:  NATAS. Geboorte! Door een tunnel van licht!
Geen geld is belangrijk, maar enkel de act.

De weg gaat pas open bij elk nieuwe stap.
Let op de wolven, onderweg op je pad.
Help ze te groeien tot wezens van licht.
Want zo, zei de Liefde – zo ga ik niet dicht.

Geef een reactie

