Een eindeloze kosmische dans…

The philosopher’s soul dwells in his head,
the poet’s soul in his heart;
the singer’s soul lingers about his throat,
but the soul of the dancer abides in all her body.
[Kahlil Gibran]

Nu de koorts over is, de meditatie en yoga als dagelijks ritueel. De workshops en repetities vloeiend als geluk. En de cadeaus van overal uit de hemel komen vallen neem ik tijd om even te ademen.

Het langverwacht en gezochte boek – de Natyashastra – werd na urenlange zoektocht in de bibliotheek gevonden. Onder een laag stof gehaald en geopend. Dit boek zal enorm veel in mijn verdere leven vertellen. Dit weet ik. Het oudste werk over theater wat bestaat. Het werk dat het doel van theater verklaart en de fysische en metafysiche werkelijkheden met elkaar verbindt. Het is een dialoog tussen de schrijver en de god Brahma, die met zijn 100 zonen deze kennis over de hele wereld zou verspreiden, tot het herstellen van de verlichting voor de hele mensheid.

Het boek is enorm. Geschreven in oud Sanskriet, als een boek vol toverspreuken. Ik ga deze grjize internetshop straks buiten. Neem een kokosnoot en een rietje. Ga in lotushouding onder een vijgeboom zitten en ga 3000 jaar terug in de tijd. Naar de tijd waar hun Bharata Natyam en Kattak en zelfs hun hedendaagse theater en dans zoals ze het nu nog uitvoeren, zijn wortels vond.

Vanavond de geest. Morgenochtend het lijf.
Ik lieg als ik zeg dat ik niet geniet.

Geef een reactie

