Mahamrityunjaya Mantra

ॐ त्र्यम्बकं यजामहे सुगन्धिं पुष्टिवर्धनम् ।

उर्वारुकमिव बन्धनान् मृत्योर्मुक्षीय मामृतात् ॥

aum tryambakaṃ yajāmahe sugandhiṃ puṣṭi-vardhanam
urvārukam iva bandhanān mṛtyor mukṣīya māmṛtāt

Dit is de mantra, die mijn yoga guru me aanleerde.

For healing, energy, power, immunity and strength.

My adoration to the three eyed God Shiva,
Who is omnipresent,
May He bless us and nature with health,
May His blessings free us and lead us to immortality

[meer info over de mantra zelf: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mahamrityunjaya_Mantra%5D

Verbazend genoeg lijken deze klanken inderdaad een groot effect te hebben op mijn lijf en mind. Spanningen van jaren terug voelde ik zo als water wegstromen. Maar hoe werkt dit? Zijn het de frequenties van de klanken? De trillingen van het Sanskriet – zo meent men – resonneren met bepaalde delen van het lichaam en maken die energetisch vrij.

Is dit de reden waarom zingen ook zo bevrijdend kan zijn? Is dit ook de reden waarom we zo graag op reis gaan, andere accenten in talen mooi vinden, of mensen met een bepaalde intonatie in hun stem ons kunnen doen zweven van geluk?

In ieder geval werd ik enorm rustig. En de wereld om me heen kende ook die eeuwige rust. Ik was volledig nu en hier. En er was niets waar ik me aan ergerde. Ook niet aan al het leed dat ik die dag zag. Ook niet aan de natuuronvriendelijke wegwerpcultuur die deze plek in een vuilbisbelt omtovert. Ook niet aan het onrecht dat iemand werd aangedaan.

Is dit de prijs van vrede?
Is dit de duivelse kant van god?
Is durven denken – sapere aude – niet de westerse leuze van verlichting? En wanneer is mentale en fysieke rust gerechtvaardigd? Wanneer je je zelf goed voelt? Of wanneer je wereld goed is?

Als er een god zou zijn, gaf die ons een taak? En als in landen waar de godsdienst hoogtij viert, mensen berusten in onecologie, onrechtvaardigheid en leven in vicieuze cirkels…

Waar is god dan? En waar zijn wij?

Geef een reactie

