Het bloed van de Taj, rivieren van parfum

Ja… Dit is een sprookje. Je waant je in de oude Moghulse en Perzische tijden, in paleizen vol euneuchen en diensters, in werelden vol pracht en praal, omringd door leed. De Taj is majestueus prachtig en uniek. En net om die uniciteit te verzekeren, hakte de keizer alle handen van de 22.000 kunstenaars die dit meesterwerk maakten, net na de constructie, af. Hun handen zouden nooit meer iets dergelijk mogen of kunnen maken…

Terwijl ik deze ochtend rond zonsopgang door de gangen van het paleis liep, waande ik mij als een Aladdin, zwevend met mijn tapijt van droom naar droom. Maar dit is echt. Dit is zoals het is. En het geloven maakt het net ongelooflijk.

Maar het leven hier gaat verder. De stad eromheen leeft nog altijd van vader- op zoon doorgegeven kennis van marmerbewerking, edelsteenplaatsing, het uithouwen van standbeelden en paleizen. En toerisme. En bedelen en smeken… natuurlijk.

De whisky in de verborgen tuin smaakte heerlijk (alochol ligt heel moeilijk hier), de thee in het huisje van de mensen die ik gister ontmoette na de instelling van de avondklok (India staat op terreuralarm) was verlichtend en de trein die ik straks neem sjokt straks 15 uren lang. Net daarvoor geeft deze Moslimfamilie nog een feestje. Ik mag er bij zijn. Dit wordt straks leuk. Ik werd sigaretten aangeboden en vreemd bekeken als ik weigerde. Ik pufte dan maar even mee🙂. Heerlijk – die groepsdruk.

Groepsdruk is er maandag ook. Dan zit ik in de les.
In Aurangabad. 1000 km naar het zuiden. Nog warmer dan 35 graden nu.
Ik smelt van ongeduld.

One thought on “Het bloed van de Taj, rivieren van parfum

Geef een reactie

