Pierr’eau (in de kamer met ademnood)

Adem in. Adem uit. Adem in. Adem uit. Hoofd leegmaken.
12 metalen springveren telt dit bed. Ik voel ze zo door de donkerbruine sprei heen.
2:13 – 2:13 –  2:13

Ik had hem verteld dat ik naar een nieuw begin zocht. Ik had hem gezegd dat ik er alles zou aan doen het ook te vinden. En dit is wat ik vond:      [trekt jas uit]   Een totale vreemde die lief naar me keek en me naar deze motelkamer bracht. Een vriendelijke lach die leidde naar ‘ik betaal deze kamer wel voor jou’. Een ambulance. En een bromfiets. Dat raam moet dicht. [blijft onbeweeglijk zitten]

Ik had hem kunnen zeggen met hem mee te gaan. [trekt schoenen en sokken uit] “Neem me mee, meneer! Ik wil je kastelen zien, je land, je goed, je toren. [stite – vervolg zacht en langzaam beginnen, steeds versnellend] Dan opende ik sloten van je kerkers, dan liep ik op blote voeten door je gangen. Dan stormde ik je toren in. Een trede. En nog een trede. En hoger, En hoger. Tot helemaal bovenaan aan de top. En ik, ik, ik… !”

Ik kijk over het water….!
Zo hoog…!
Zo hoog dat ik morgen kan zien…!

2:14 – 2:14 – 2: 14
Deze minuut moet voorbij. Dat doen ze altijd. Maar deze wil niet. De rode deur waarlangs ik binnenkwam vertoont een barst. Iets teveel echtelijke ruzies. Door goedkope wijn uit het tankstation hiernaast.

“Maar waarom nam je me niet mee meneer?!” Ik zou van tijd spreken en jij zou iets zeggen van ‘nu’. Ik zou van pijn spreken en jij zou niets zeggen. Ik zou luisteren naar je liefde en ik zou glimlachen. Even… Net als toen. Onze blikken. Ik had gesproken over dromen en jij had geknikt. Jij had geknikt.

Maar nu lig ik. Nu lig ik in deze kamer met ademnood.
Ik adem in. Ik adem uit. In. Uit.

Dit is niet mijn adem.

Dit is niet van mij
alleen.

April 2008 | P.J. Hollevoet | Eindopdracht schrijven + uitvoeren monoloog | onderdeel van ‘Hollandsche Rading’.

Geef een reactie

