mijn U-project.

– “Ik leef. Zegt hij dan. Ik leef. Denkt hij dan. Zou hij ons horen? Meneer U?”

– (stilte)

– “Denkt hij écht dat wij dénken?”

– (stilte)

– “Als we denken achterwege laten, dan knaagt ‘geweten’ niet. En wanneer we niet meer weten, dan is er geen verdriet. Wij leven. Wij kussen. Weten hoeveel het kost. Wij laten zelfs dope toe, omdat het ons verlost. ’t Verlost ons van pijnen. ’t Verlost ons van tijd. ’t Verlost ons van Weten. Want dat zijn we nu kwijt. We leven altijd in Nu. En dat maakt ons blij. Wij begrijpen het niet, al die preutsdoenerij.”

– “Oh…”

– “Dus doe lekker mee… lekker, lekker en geil. En als bloed op je pad komt, gebruik dan een dweil.”

Een vis zwemt. Een vogel vliegt.
Een paard eet gras en een koe geeft melk.

Een aap eet bananen. Een plant zich voort.

En een mens. Die heeft zichzelf te kneden.
Onder het rokeloze bedrug van de jungle.
Daardoor mag geen ziel nog stil meer staan.
Want zij die vallen. Vallen erg. Diep. Diep.

Het is juist. Van just te zijn. Het is goed van
blijven kiezen. Wat je denkt. Voor jou. Dus
zelfs voor hen. Kies mee. Kies goed. En leef.

– “Hij is niet goed snik, die jongen. Hij denkt dat
mens zijn gezond leven is. En water drinken.”

– “Dorst dient gelest”.

– “Hij las de Bijbel. Hij denkt dat er iets in stond.” (Ik steek nog effe een stekkie op)

– “To forget history is to forget thyself”

– “Och man… loop niet te zeiken…” (Ik lach namelijk vriendelijk naar je.)

En toen. Toen vroeg iemand zich af:

Als jullie me zeggen dat pijn nooit een reden had.
Als jullie me uitlachen in mijn gezicht als ik zeg dat mensen sterven.
Als jullie me tonen dat geil misbruik van macht het beter maakt.
Als jullie me willen liefhebben omdat ik dan niet meer stoor.
Als jullie mij niet zién. Wie zie je dan wel?

– “Ik ben blij. Zegt hij dan.”
– “Misschien ook niet.”
– “Oh… het spreekt…”
– “Kunnen we blij zijn als we mogen?”
– “Drink een pint. Rook een joint. Vergeet het. (En doe alsòf je me graag ziet)”
– “Ik denk het niet. ‘Vrij’ is buiten alles om, is alles buiten dat.”
– (stilte)

Pieter-Jan Hollevoet | Utrecht | Hoornekade | mijn U-project | 21 januari 2009 | 18:38

Geef een reactie

