Er was eens een was

Beste jij.

Eerst was er ik. Dan was er jij. Dan was er ik en jij. Ik wou jij en ik samen.
En soms gebeurde dat. Hoop ik. Denk ik.

Maar er was ik. En er was jij. En jij en ik waren niet wij.
Want jij was. En ik wilde zijn. En dat is niet is. Dat is mis.

Er was geen ik. Maar vooral veel jij. Want door iets teveel willen zijn,
was jij jij niet meer. Maar jij voor mij. Wou ik.
Maar jij – die jij niet was – wou jij die ik wou dat je was, niet zijn. Want jij wou jij zijn.

*En toen viel er een ster. En de hemel met hem mee.
*En nog één. *En nog één. *En nog één.

En enkel aarde, die bleef over.
En ook dié viel.

Toen was er niets.

(buiten enkele geruchten)

Zelfs veel te weinig.

(en toen liep ik weg)

En ik werd niets.

Een niets dat mij aankeek. dat mij zag: een ik die jou wou.
Die liefde wou. Het zag een ik, zonder ik. Zelfs twéémaal in één nacht. Eens hoe ik was. Eens hoe ik dacht.

Ik keerde terug. Dacht hoe ik dacht. En dacht te weten dat ik zag dat denken weten doet
en ziet dat weten denken ziet en doet. En ik dacht: ik weet het niet.

Maar het kan beter. En ik nam mezelf onder de loep. Wie ben ik?
Wat wil ik zijn. Hoe is ikzelf een iemand? En ik dacht: .

(Zo liep ik weg naar zo. – opnieuw)

En opnieuw was ik niets. Dat mij aankeek, dat mij zag. Een ik die ik leerde zijn.
Vanbinnen. Vanbuiten. Een ik die liefde gaf. En liefde krijgen wou. Het zag een ik, met een échte ik.
En buiten mij, dat wat ik ben.

(en ik hield vol)
(en nog – en nog en nog – en opnieuw)

En toen…
toen scheen er een ster. En de toekomst met hem mee.

En ster dacht: .

En ik kwam je tegen.

Net zoals jij schijnt te zijn. Als ster.
Zoals ik wou. En jij zong.

En opnieuw dacht ik. Ik wil jij en ik.
En ik scheen te begrijpen dat dat kan.

(En toen liep jij weg. En je bleef achter.)

Pieter-Jan Hollevoet | Utrecht | Langs de Vecht | 22 december 2008 | 05:35

Geef een reactie

