Mensa Sana

Terwijl ik wacht op wéten
vloeit de stilte door me heen.

Het spreekt, het beweegt
en het zegt iets van liéfde…

“Oh! – De mens die tijding heeft,
Die leeft vanuit zijn ziel! –

Van eb – naar Vloed,
van kwaad naar Goed;

Door tijd – door pijn
door weten dat mórgen
het béter zal zijn…”

En dan komt een waarheid,
net zoals je die leest: het
was drinken en slinken.
Dát was het beest.

En vandaag, dat is morgen
maar is ook nóoit geweest.
En gisteren zijn zorgen –
voorbij is de queest

naar de heilige graal
naar het zoeken van woorden
naar het grote verhaal

want hier is het zomer
in al mijn kabaal
waar ik schreeuwde om leven
en leefde met taal

– voor eeuwig en zo –
en toch maar één seconde

En hoe ik dit lichaam doe lijden
door hoofd. Door weten dat liéfde
van mij werd beroofd. Want ik ben
een hemel. Net ook als jij.

En waar ik stond te wenen, daar werd jij blij.

Ik gaf je mijn aandacht.

Dus nu bedankt voor jóuw aandacht. Deze tijd
is voor mij. Want je houdt van fijn-zinnen,
en ook rijmerij.

En als stilte kon spreken, dan zei ik je dit:
wat zwart is, is kleurloos, wat wit is, is wit.

Pieter-Jan Hollevoet | Wondelgem | Zolderkamer Sint-Godelieve | 19 augustus 2008 | 22:28

Geef een reactie

